Amalan Pendidikan Yang Berdampak Tinggi (HIEPS)

Amalan berimpak tinggi: Altiviti pembelajaran yang menyediakan pengalaman pembelajaran bermakna yang menyokong perkembangan pelajar secara holistic(HSD) bersandarkan falsafah pendidikan Negara – memaksimumkan potensi individu dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.

  • Program tahun depan pertama yang mempunyai seminar (secara in-house) ATAU perjumpaan/mesyuarat kecil secara berkala dengan pelajar dan ahli fakulti.
  • Program yang mempunyai penglibatan pelajar yang aktif dalam penyelidikan secara empirikal.
  • Projek capstone Tahun Akhir.
  • Program latiham amali/Latihan Industri.
  • Tugasan secara kolaboratif.
  • Pembelajaran secara kepelbagaian dan global.
  • Pembelajaran berasaskan perkhidmatan dan komuniti.
  • Pendekatan penilaian secara inter-disiplin dan
  •  Kursus yang memerlukan jenis proses penulisan yang intensif.

**Peratusan =(bilangan program akademik bagi pelajar prasiswazah yang melaksanakan sekurang-kurangnya 5

*amalan pembelajaran berimpak tinggi/ jumlah program akademik bagi pelajar prasiswazah di IPTA) x 100