ALUAN PENGARAH
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Terlebih dahulu saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada pengunjung yang mengunjungi laman web Pusat Pembangunan Akademik (Pusat Pembangunan Akademik, PPA), UPSI.
Laman web ini bertujuan untuk menyediakan maklumat dan maklumat berkaitan semua aspek perkhidmatan dan fungsi utama yang dijalankan oleh PPA. Bahagian ini di bawah seliaan Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa). Melalui laman web ini, kami membentangkan maklumat berkaitan objektif, peranan, struktur organisasi dan juga kemas kini program yang dianjurkan oleh PPA.
SOCIAL MEDIA
PERKHIDMATAN KAMI
PDP & E-PEMBELAJARAN
PENILAIAN & PEMBELAJARAN
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) telah menganjurkan Anugerah Kecemerlangan Kakitangan untuk mengiktiraf dan menghargai komitmen dan pencapaian kakitangan yang cemerlang di UPSI. Pencalonan anugerah terbuka kepada semua kakitangan UPSI mengikut terma dan syarat yang ditetapkan.
Program TLAS merupakan satu program latihan berstruktur bagi memperkasa kaedah
penyampaian pembelajaran dan pengajaran (PdP), kurikulum, pentaksiran dan penyeliaan
latihan mengajar di UPSI. Melalui pendekatan program latihan berstruktur ini, pelbagai latihan yang memenuhi kehendak Education 4.0 secara khususnya dan Industrial Revolution 4.0 secara umumnya diperkenalkan kepada semua kakitangan akademik di UPSI.
Lonjakan ke-9 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 telah menggariskan pembelajaran dalam talian ke tahap global yang bertujuan untuk meluaskan akses pendidikan, meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran, mengurangkan kos penyampaian dan menonjolkan IPT Malaysia di arena antarabangsa di samping memupuk pembelajaran sepanjang hayat khususnya dalam kalangan warga Malaysia.
Pembelajaran Campuran adalah model yang menggabungkan ruang dan pengalaman pembelajaran dalam talian dan tatap muka. Ini disebabkan oleh media digital dan sosial yang menjadi lebih umum dalam kehidupan pelajar.
Amalan berimpak tinggi: Altiviti pembelajaran yang menyediakan pengalaman pembelajaran bermkana yang menyokong perkembangan pelajar secara holistic(HSD) bersandarkan falsafah pendidikan Negara – memaksimumkan potensi individu dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
Penjajaran konstruktif merujuk kepada prinsip yang digunakan untuk merangka aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta tugasan pentaksiran yang mengaitkan secara langsung hasil pembelajaran yang ingin dicapai dengan cara tidak lazim yang biasanya tidak boleh dicapai melalui kuliah tradisional, kelas tutorial dan peperiksaan. Memupuk graduan yang holistik, berciri keusahawanan dan seimbang memerlukan transformasi serta anjakan minda dari segi reka bentuk kurikulum, aktiviti pembelajaran serta juga bentuk tugasan yang digunakan untuk pentaksiran.
Salah satu keperluan akreditasi MQA adalah penambahbaikan kualiti secara berterusan. Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengorak langkah dalam memantau program pengajian di UPSI dengan mendapatkan petunjuk prestasi kepada pencapaian hasil pembelajaran program melalui pencapaian hasil pembelajaran kursus. Sistem CLOM (Course Learning Outcomes Monitoring) telah diperkenalkan mulai Semester 1 Sesi 2010/2011 untuk menilai hasil pembelajaran kursus. CLOM memberikan indeks pencapaian bagi setiap hasil pembelajaran sesuatu kursus dan juga indeks keseluruhan bagi kursus tersebut.
Pada setiap minggu ke-8 pengkuliahan pada setiap semester, pensyarah bagi setiap kursus perlu memantau pembelajaran dan pengajaran (PdP). Pemantauan boleh dibuat melalui sistem pemantauan minggu ke-8 pengkuliahan secara dalam talian melalui Portal MyGuru.
Penilaian Kursus oleh pelajar diadakan setiap akhir semester. Penilaian Kursus ini diadakan dalam usaha untuk mempertingkatkan kualiti pensyarah dalam melaksanakan PdP. Mengikut Pelan Strategik UPSI, universiti perlu memantau kualiti pensyarah dalam melaksanakan PdP dengan melihat peratusan pensyarah mendapat skor 80% ke atas.
Kajian Tinjauan Tamat Pengajian (Exit Survey) merupakan kajian yang dijalankan bagi mendapat maklumbalas aspek kepuasan pelajar terhadap kemudahan dan perkhidmatan yang diberikan oleh pusat tanggungjawab (PTj) yang berkaitan sepanjang tempoh pengajian pelajar di UPSI. Ia dilaksanakan ke atas pelajar semester akhir program pengajian.
Konsep Mod Pengajian 3u1i
- Dikenali sebagai mod pengajian industri iaitu penggabungan pembelajaran di dalam dan di luar kampus
- Mod Pengajian ini menggambarkan 3 tahun pengajian di dalam kampus dan 1 tahun pembelajaran di industri.
- Mod pengajian ini menggabungkan elemen yang terdapat dalam pendidikan berintegrasikan kerja (Work Integrated Education-WIE), pembelajaran berasaskan kerja (Work Nased Learning-WBL) dan pembelajaran berintegrasikan kerja (Work Integrated Learning -WIL).
Rangka Kerja Kelayakan Malaysia (MQF) adalah pengisytiharan Malaysia mengenai kelayakan dan kualiti mereka berhubung dengan sistem pendidikannya. MQF pertama kali diterbitkan pada tahun 2007 dan pelaksanaannya dikuatkuasakan pada tahun 2011. Selepas 7 tahun pelaksanaan, Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) telah menyemak semula MQF untuk memastikan perkaitan / mata wangnya, mengikut dinamikan sistem pendidikan tinggi nasional dan antarabangsa. Versi yang disemak, Edisi Kedua MQF diluluskan oleh Mesyuarat Majlis MQA pada Disember 2017.
HUBUNGI KAMI
Pusat Pembangunan Akademik (PPA)
Universiti Pendidikan Sultan Idris
35900 Tanjung Malim
Perak Darul Ridzuan
Ctc: +60 5450 6457/ 6458
Fax: +60 450 4645


